Rekrutt Ung Gutter

Rekrutt Ung Gutter er den første treningsgruppen man rykker opp til, det som også kalles introår til konkurransesvømming. Svømmerne vil typisk ha et læringsår på Rekrutt Ung, hvor det deretter vil være mulighet for opprykk til Rekrutt Gutter, hvis svømmeren trives, er glad i å svømme og har utviklet seg sportslig tilfredsstillende. Det er likevel mulighet for å bli i treningsgruppen i ytterligere ett år hvis det anslås at svømmeren kan ha nytte av ett år mer for å bli klar til opprykk til Rekrutt Gutter året etter. Hvis svømmeren ikke ønsker eller ikke vurderes klar til opprykk til Rekrutt treningsgruppen, får man tilbud om å rykke opp til Medley Rekrutt, hvor kravene til ferdighet og treningsmengde ikke er så harde.

Treningsplanleggingen og filosofien følger tankene i klubbens progresjonsmodell og sportsplan.

I forhold til klubbens progresjonsmodell, kjennetegnes Rekrutt Ung Gutter ved:

Fundament Alder: 9-10 år 1. års trening Årsplan = EN syklus    Motoriske læringsmål Utvikle vannføling, og evnen til å endre bevegelsesmønstre i vann og på landUtvikle kroppskontroll og styrkeUtvikle teknisk ferdighet over lengre distanser (50-200m) – og korte sprintdistanser (10-20m)
Mengden 1.000-2.000m gjennomsnitt pr trening40-42 treningsuker pr år (skoleåret)150 – 300 km pr år (3-4 km bygges opp til 5-6 km pr uke)      Stevner og leirer Formelle stevner er ikke viktig. Helst delta i egne ikke-offisielle klubbstevnerIntroduksjon av enkle regler og adferd i svømmesportenIntroduksjon av mulighet for stevnedeltagelse og stevnekulturLeir: det introduseres overnatting på skole hjemme i klubben
Treningsmål: svømming Basal svømmeteknikk i alle 4 disiplinerBasal forståelse av start og vendingerIntroduksjon av groundskillsIntroduksjon av fart i bassengetIntroduksjon av utholdenhet i bassengetMentale parametre Fremme en positiv holdning til sportFremme selvtillit i svømmesportenFremme konsentrasjonsevnen på treningFremme positiv tilbakemelding fra trener/foreldreFremme forståelse av “motgang”
Treningsmål: landtrening Basale mobilitetsøvelserBasale balanseøvelserBasale koordineringsøvelserBasale kroppsstyrkeøvelserLivsstil Utfordre til mangfoldig idrettsdeltagelseBygg opp positiv holdning til aktivitetsdeltagelseTrening og aktiviteter skal være gøyIntrodusere de grunnleggende sikkerhetsregler

Rekrutt Ung Gutter ledes av én hovedtrener og 1-2 assistenter i vannet. Det forventes at man passer sin trening og melder avbud når man er forhindret i å delta.

Hva skal man ha på og med til trening?

• Bensparksplate
  • Finner (zoomers)
  • Svømmebukse-/drakt, svømmebriller og badehette
  • En t-skjorte og løstsittende shorts
  • En drikkeflaske
  • Bag (ryggsekk) som tåler vann

Treningstider

Det er 3 x trening i uken og det forventes stabilt fremmøte. Hvis man er forhindret i å komme skal man huske å melde avbud, og har man problemer med å komme alle 3 ganger skal man ta kontakt med treneren og se om det er mulig å lage en avtale om treningsdeltagelsen.

Thomas Brustveit

Epost: thomas.b@stavangersvommeklubb.no