Sportslig plan

Female child swimming the backstroke at a swim meet.

Mål

Stavanger Svømmeklubb har som mål å bli den beste eliteklubben i Norge, både på nasjonalt plan (ÅM, UM, NM-Junior og NM Senior), mesterskap og på internasjonalt plan (junior- og seniorlandslagsgrupper) og ved internasjonale mesterskap. Stavanger Svømmeklubb ønsker på sikt å ha svømmere kvalifisert til alle internasjonale mesterskap (Nordiske junior/senior, EYOF, EM/VM-junior, EM/VM/OL-senior).

Det er klubbens mål å være etablert som topp 3 klubb i Norge ved samtlige nasjonale mesterskap i sesongen 2023/2024.

Klubbens internasjonale mål om å være representert på samtlige NSFs landslag, og ha svømmere kvalifisert til samtlige internasjonale mesterskap realiseres i OL-perioden 2024-2028.

Delmål

Utover det prosessorienterte arbeidet, som er metodisk og detaljert beskrevet i sportsplanen, arbeides det løpende med sportslige, resultatorienterte delmål. Følgende pekere skal være med på å sikre at vi er på rett kurs med rett fart! Det evalueres hver sesong etter sommerens mesterskap:

• Utvikling i antallet av kvalifiserte svømmere til de enkelte, nasjonale mesterskap.
  • Utvikling i antallet av finalekvalifiserte svømmere til de enkelte, nasjonale mesterskap.
  • Utvikling i antallet av svømmere som vinner medaljer i de enkelte, nasjonale mesterskap.
  • Utvikling i antallet av svømmere som ligger over 500 / 600 / 700 / 800 FINA poeng i klubben for henholdsvis kortbane og langbane.
  • Utvikling i forholdstall mellom antallet av jentesvømmere og antallet av guttesvømmere i klubben til de nasjonale mesterskap, finaler, vunnet medaljer og FINA poeng fordeling.