Junior Ung Jenter

Junior Ung Jenter er for klubbens 12-15-årige svømmere. Gruppen et 3-årig løp der man blant annet stifter bekjentskap med Norsk Svømmeforbunds mesterskapsstruktur. Man vil ha mulighet for å delta på de nasjonale ÅM/UM mesterskap (unntaksvis NM junior). Forskjellen mellom Rekrutt og Junior Ung er intensitet, sportslig- og ferdighetsnivå. Junior Ung vil være for de unge svømmerne som har ambisjoner om deltagelse i ÅM/UM. Treningen vil fra Rekrutt «lære å trene» bevege seg mer mot «trene for å trene og lære». Det vil være økt søkelys på teknisk svømming og tilpasning av treningsmengden. Treningsplanlegging og filosofien følger tankene i klubbens progresjonsmodell og sportsplan.

I forhold til klubbens progresjonsmodell kjennetegnes Junior Ung treningsgruppen ved;

Trene for å trene Alder: 12 (13) år, 13 (14) år og 14 (15) år4. års-, 5. års- og 6. års treningÅrsplan = TO syklus  Motoriske læringsmål Konsekvent monitorering av tekniske ferdigheter i perioden hvor kroppens proporsjoner er under stor forandring PHVJenter: overkropp (sekundær) underkropp (primær)Gutter: overkropp (primær) underkropp (sekundær)
Trening 6 x trening pr uke (morgentrening er en integrert del av treningen)90-120 min svømming + 30-60 min landtrening1-2x pluss trening pr uke etter uttakelse (pluss er 7. og 8. treningsøkt)Kunnskap og engasjement Introduksjon og forståelse av treningsperiodisering og planleggning av tid: dags-, uke- og ferieplanleggning!Fremme forståelse av restitusjon: mat, væske og hvileLære å arbeide individuelt, mindre teams og større teams
Mengden 4.000-6.000m gjennomsnitt pr trening46-48 treningsuker pr år1.600 – 2.000 km pr år (25-30 km bygges opp til 40-50 km pr uke)  Stevner og leirer Delta i offisielle stevner: Ca. 6 stevner halvårlig ÅM og UM er hovedmålet for stevner Konkurrere i mangfoldighet av disipliner og distanser med fokus på aerob utviklingIntegrering av «warm-up» og «cool-down» ved all stevneformerLeir: det er 2x årlig leir (6-8 dager)
Treningsmål: svømming Monitorere daglig groundskills/groundrulesKarakteriseres ved kraftig å øke trenings-mengden og intensitet. Tilpassning ift. PHVSkarpt fokus på det som påvirkes kraftig av forandring pga. PHV tekniske ferdigheter svømmehastighet og intensiteter (tidsstyring) mengdeMentale parametre Introdusere målsetning vs måltrening (både på kort- og litt lengre sikt) Introdusere visuell innlæring (bildespråk) som ferdighet i teknikktrening og egen forståelseLære tålmodighet og selvkontrollFortsett med å utvikle konsentrasjonsevneFortsett med å arbeide positivt med innsats og prestasjon (læringsvilje/-evne)
Treningsmål: landtrening Initiere muskelstyrke- og utholdenhetstrening gjennom sirkeltrening (ikke vekttrening)Monitorere PHV (peak height velocity) og tilpasse vanskelighets- og belastningsgrad etter PHVØke treningsbelastning av balanseøvelser (medisin- og swissball) koordineringsøvelser kroppsstyrkeøvelser (inkludert spring- øvelser) Monitorering av mobilitetstrening ved hver øktLivsstil Lære grunnleggende kunnskap om ernærings- og væskebehov før/under/etter trening og konkurranseFremme bruken av trening- og konkurranse loggFremme disiplin og personlig ansvarBevissthet om PHV og pre/post pubertetsendringer i kropp og sjel

Junior Ung svømmere har mulighet for å bli tatt ut til «Elite Mentor Programmet». Et uttak til «Elite Mentor Programmet» betyr ikke at man forlater sin treningsgruppe. Det fungerer ved at man blir tatt ut til å trene sammen med Elitegruppen én eller flere ganger i uken, men fortsatt har hovedparten av sin trening sammen med de øvrige Junior Ung svømmerne.

De svømmere som vurderes egnet og som har vist læringsevne og vilje, rykkes opp til klubbens Junior-Senior eller Elite treningsgruppe. Hvis svømmeren ikke ønsker eller ikke vurderes klar til opprykk til Junior-Senior eller Elite treningsgruppen, får man tilbud om opprykk til Medley Junior-Senior treningsgruppen der kravene til ferdighet og treningsmengde ikke er så harde.

På Junior Ung håndteres treningen av én hovedtrener og én assistenttrener. Det forventes at man passer på sin trening og melder avbud når man er forhindret i å delta.

Hva skal man ha på og med til trening?

• Beinsparksplate, pullbouy, snorkel og finner (zoomers)
  • Fingerpadler (det svømmes ikke med håndpadler)
  • Svømmebukse-/drakt, svømmebriller og badehette
  • En t-skjorte, løstsittende shorts og sportssko (innendørs)
  • Strikk (Rubberband)
  • En drikkeflaske, bag (ryggsekk) og et nett som tåler vann

Treningstider

Det er 6 x trening i uken og det forventes stabilt fremmøte. Hvis man er forhindret eller man har problemer med å komme alle 6 ganger, skal man ta kontakt med treneren og se om det er mulig å få laget en avtale om treningsdeltagelsen. I tillegg til lagets 6 x trening, vil de svømmerne som har ferdigheten og lysten til det, få tilbud om en 7. og 8. treningsøkt. De kalles Pluss-trening og er felles treningsøkter for jente- og guttegruppen. Pluss-trening kan ikke erstatte en av de 6 ordinære treningsøktene. Tilbud om Pluss-trening vil skje løpende gjennom sesongen og de første svømmerne vil få tilbud Pluss-trening i løpet av august måned.

Det kreves «proof of fitness» ved deltagelse i alle sportslige aktiviteter. Ved tvil er det sportssjefen som avgjør om en svømmer er klar til deltagelse i en sportslig aktivitet.

Ole Martin Ree

Epost: ole.martin@stavangersvommeklubb.no