Junior/Senior

Junior/Senior er for de junior-/seniorsvømmerne som satser på svømming.

Treningsfremmøtet skal være høyt og stabilt. Treningskravene er høye og gruppens svømmere har klare mål og ambisjoner med deres trening. Treningsmålet for gruppen er å utvikle en høy vanskelighetsgrad i de grunnleggende ferdighetene. Sikre tekniske, mentale og fysiske egenskaper som sikrer stor sportslig utvikling og gjør dem klare til å komme – som har viljen, evnene og lysten – på klubbens elitelag. Treningsplanleggingen og filosofien følger tankene i klubbens progresjonsmodell og sportsplan.

Trene for å konkurrere Alder: 15 år pluss (jenter 14 år kan dispenseres og opprykkes) 7. års trening plussÅrsplan = TRE syklusMotoriske læringsmål Perioden er karakterisert ved å opprettholde og utvikle motoriske ferdigheter ut fra en postpeak PHV. Svømmerne gjennomgår en stor forandring og skal monitoreres skarpt gjennom den kritiske fasen de går igjennom.De grunnleggende ferdigheter blir mere fokusert på konkurransespesifikke aspekter
Mengden 5.000-7.000m gjennomsnitt pr trening46-48 treningsuker pr år2.000 – 2.500 km pr år (40-50 km bygges opp til 50-60 km pr uke)  Stevner og leirer Stevnedeltagelse (primær mål = nasjonale mest.) Ca. 3-5 stevner pr syklus (3 syklus/årsplan) NM/NM junior (25m/50m) er hovedmål Spesialisering av disiplin/distanser økes gradvis ift. alder og nivåInitiere alle konkurranse modaliteter Før-, under- og etter konkurranse Leir: det er 2x årlig leir (8-12 dager)
Treningsmål: svømming Monitorer, utvikle og still høyere krav til svømmernes evner og ferdigheter i alle aspekter tekniske- og konkurranseferdigheter individualiser ferdigheter til «personlig stil» høy treningsmoral og disiplin inkluder konkurransespesifikk treningMentale parametre Fremme personlig ansvar og involvering i beslutningsprosessenLær å takle distraksjoner og negative tankerForståelse og kunnskap om målsetning vs måltreningKonsolider prestasjonsrutiner og pre-konkurranse forberedelseUtvikle evner til prestasjonskontroll og avslappning (progressiv muskelavslappning/spenning)
Treningsmål: landtrening Initiere og øk gradvis muskelstyrke trening = vekttrening (monitorer PHV og tilpass vanskelighets- og belastningsgrad etter PHV)Landtreningen kvantifiseres ift temaer: styrketrening (integrert vekttrening) sirkeltrening (cardio basert trening) mobilitetstrening rehabiliteringstrening Individualisering gradvis etter alder & nivåLivsstil Planlegg egen sportsutviklingsplan på både kort- og langsiktige målFremme en løpende personlig utviklingFokus på integrering av sports-, karriere- og livsmålAdresser økonomiske og uavhengige spørsmål

Svømmere på Junior/Senior har mulighet for å bli tatt ut til «Elite Mentor Programmet». Et uttak til «Elite Mentor Programmet» betyr ikke at man forlater sin treningsgruppe. Det fungerer ved at man blir tatt ut til å trene sammen med Elitegruppen én eller flere ganger i uken, men fortsatt har hovedparten av sin trening sammen med de øvrige Junior-Senior svømmerne.

På Junior-Senior håndteres treningen av én hovedtrener og én assistenttrener. Det forventes at man passer på sin trening og melder avbud når man er forhindret i å delta.

Hva skal man ha på og med til trening?

• Beinsparksplate og pullbouy
  • Snorkel og finner (zoomers)
  • Fingerpadler OG håndpadler
  • Svømmebukse-/drakt, svømmebriller og badehette
  • En t-skjorte, løstsittende shorts og sportssko (innendørs)
  • Strikk (Rubberband)
  • En drikkeflaske
  • Bag (ryggsekk) og et nett som tåler vann

Trening

Treningen tar utgangspunkt i 7-9 treningsøkter i uken (vurdering ift. aldersprogresjon og ferdighetsnivå). Det forventes deltagelse i sportslige aktiviteter som mesterskap, invitasjonsstevner, treningsleirer, og det forventes at svømmeren støtter opp om sosiale arrangementer i klubben. Det kreves «proof of fitness» ved deltagelse i alle sportslige aktiviteter. Ved tvil er det sportssjefen som avgjør om en svømmer er klar for deltagelse i en sportslig aktivitet.

Sondre Møll

Epost: sondre@stavangersvommeklubb.no