Vel blåst alle sammen!

Mens sesongen for de fleste utøverne over, gjør Truls og Sarah de siste forberedelsene til EM. EM gjennomføres første halvdel av august (Glasgow for Truls og Dublin for Sarah). Mens resten av utøverne starter på neste sesong, vil de være i ferd med å avslutte si sesong.

De to siste månedene av sesongen har vært hektiske. I tillegg til nasjonale konkurranser, har klubben hatt med utøvere i flere internasjonale konkurranser.

– Sarah deltok på de to siste stevnene i Para Verdenscupen i Sheffield og Berlin.
– Truls og Erik deltok i Mare Nostrum i henholdsvis Canet og Barcelona
– Hele 30 utøvere var i aksjon under NM-langbane
– Olav deltok i NUM (Nordisk ungdomsmesterskap) i Riga

Utøverne gjorde sakene sine bra, og det ble satt flere gode tider. Både åra-beste og personlige rekorder så dagens lys under de internasjonale konkurransene.

Under Mare Nostrum serien viste gutta fin form. Erik svømte betydelig raskere enn i fjor og fulgte opp med personlige rekorder på 200 og 400 cr under NM noen uker senere. Truls deltok ikke i fjor, men svømte inn til en sterk tid, og A-finale, på 200 (1.48.99) fri i Canet. I Barcelona fulgte han opp med en B-finale på 400 cr med fine 3.55.75

På NUM gjorde Olav sakene sine bra, med personlig rekord på 200 rygg (5.plass). Han svømte også på det norske 4X200 laget som svømte inn til fjerde plass.

Sommerens NM-langbane var avslutning på sesongen for de fleste. Dette var et historisk øyeblikk hvor Stavanger Svømmeklubb for første gang stilte til start i et norsk mesterskap. Allerede første dagen markerte klubben seg med å vinne 4X200 fri for både junior og senior. «Tradisjonen tro» ble det også norsk rekord på senior laget om kvelden. Det er sjette år på rad at utøverne fra Stavanger vinner 4X200 fri for junior.

Det var flere spennende og tette dueller under mesterskapet. 4X100 fri for junior guttene endte med sølv, i et meget tett og spennende oppgjør med Bergenssvømmerne, som trakk det lengste strået.

Juniorjentene var nære på en medalje på 4X100 IM (4.plass), og en kan se konturene av at sammenslåingen kan føre til sterkere stafettlag. Det var veldig mange gode resultater på NM, men det er også mye å gå på. Heldigvis er det ingen av utøverne som har tatt ut potensialet sitt. Alle har mye å gå på, og det er ingen som foreløpig har gjort sitt beste løp i karrieren.

Den totale medalje beholdningen ble tre gull, fem sølv og fire bronse fordelt på junior og senior. Dessverre fikk vi noe sykdom i laget og det ble en del strykninger de siste dagene, noe som helt klart påvirket medlaje- og poengfangsten. På toppen av det hele ble det til og med utført heiarop til faste tidspunkter før forsøk og finale.

Det var en stor tropp på noen og tredve stykker som la siste del av NM-forberedelsene til Mallorca. Dette var første «syretest» på hvordan utøverne fungerte sammen over en forholdsvis lang periode. (Totalt 21 dager med leir og NM). Sosialt sett var det ingenting som tydet på at utøverne kom fra to ulike klubber. Det var en veldig fin gjeng som hadde det veldig fint sammen, både i og utenfor bassenget. Både trenere, ledere og utøvere var et godt team, og her ligger det gode muligheter til å gjøre dette til en konkurransefordel.

Selv om de fleste nå nyter en velfortjent ferie, er planleggingen av neste sesong i full gang. Det kommer til å bli en innholdsrik og spennende sesong for klubben. Klarer vi å utvikle oss raskere enn konkurrentene våre slik at gapet minker? Dersom vi ønsker å bli topp tre på NM i klubb sammendraget har vi ikke annet valg. Vi MÅ trene mer, hardere og smartere enn våre konkurrenter slik at vi utvikler oss raskere enn dem. Ellers blir det Status Quo ved neste korsvei.

Den beste måten å gjøre det på er å sørge for å holde seg i god generell form gjennom sommeren slik at en er i bedre form når sesongen starter i år enn det en var i fjor.

Ønsker dere alle en god og sprek sommer, så snakkes vi fit for fight om noen uker!

Trenerne

Bilder fra leiren på Mallorca og NM Langbane 2018 finnes på https://bilder.stavangersvommeklubb.no

Tidene fra NM Langbane finner en her.

Go SSK!!

stavanger svommeklubb utovere nm langbane 2018