Norges Svømmeforbund

nsf_4

Norges Svømmeforbund (NSF) ble stiftet 19. august 1910 og består i dag av 18 særkretser, 280 medlemsklubber og ca. 65.000 medlemmer.

NSF er tilsluttet Norges Idrettsforbund (NIF), Federation Internationale de Natation Amateur (FINA), Lique Europeenne de Natation (LEN) og Nordic Swimming Federation Associaton (NSFA), og underkastet disse forbundenes lover og regler.

Formål

Norges Svømmeforbund er en organisasjon som skal arbeide for at alle mennesker gis muligheter til å utøve svømmeaktivitet ut fra sine ønsker og behov.
Norges Svømmeforbund skal være en positiv verdiskaper for individ og samfunn, og en ledende organisasjon for å fremme svømmeaktiviteter og livredning. Norges Svømmeforbunds arbeid skal preges av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd.

Norges Svømmeforbunds motto er: «Hver nordmann en svømmer, hver svømmer en livredder.»

Visjon

Svømming skal være den mest fremgangsrike idretten i Norge. «Svømming» omfatter samtlige grener tilsluttet NSF, herunder svømming, stup, vannpolo og synkronsvømming.

Verdier

Grensesprengende, lekende, ansvarlig, dristig og inkluderende.

Hovedmål

Norges Svømmeforbund er en organisasjon som skal arbeide for at alle mennesker gis mulighet til å utøve en av grenene i NSF ut fra sine ønsker og behov, gjennom å legge til rette for aktivitet til alle i trygge omgivelser.

NSF organiserer følgende konkurranseidretter:

• Svømming
  • Stup
  • Synkronsvømming
  • Vannpolo
  • Open water
  • Masters

Andre aktiviteter

• Babysvømming
  • Svømmeopplæring av barn og voksne
  • Breddeaktiviteter og Vill i vann
  • Mosjonssvømming med merketaking