Rekrutt Jenter

Rekrutt Jenter er for klubbens 10-12-årige svømmere. Gruppen er et 2-årig løp som skal forberede svømmerne til Junior Ung treningsgruppen. Man kan som utgangspunkt være på Rekrutt Jenter inntil man blir Junior Ung svømmer. På Rekrutt Jenter skal gode treningsvaner og stabilt treningsfremmøte dyrkes. Svømmerne skal lære og ha søkelys på læring av de grunnleggende ferdighetene og aerob utholdenhet. Svømmerne skal også oppnå større kunnskap om og forståelse for kvalitet i og utbytte av trening. De svømmerne som vurderes egnet, og som har vist læringsevne og vilje, rykkes opp til klubbens Junior Ung treningsgruppen. Hvis svømmeren ikke ønsker eller ikke vurderes klar for opprykk til Junior Ung treningsgruppen, får man tilbud om å rykke opp til Medley Junior Ung treningsgrupper, der kravene til ferdighet og treningsmengde ikke er så harde. Treningsplanleggingen og filosofien følger tankene i klubbens progresjonsmodell og sportsplan.

I forhold til klubbens progresjonsmodell kjennetegnes Rekrutt Jenter ved:

Lære å trene Alder: 10 (11) år og 11 (12) år2. års og 3. års treningÅrsplan = EN syklusMotoriske læringsmål Konsekvent monitorering av evnen til bevegelsesferdighet og vekslingPRE vekstspurt: fokus på skills repetisjon opp til utmattelseSkarpere monitorering av tekniske ferdigheter fra grovmotorikk til mere enkel (simpel) finmotorikk
Trening 4 x trening pr uke60-90 min svømming + 20-30 min landtrening1x pluss trening pr uke etter uttakelse (pluss er det 5. treningsøkt) Morgentrening introduseres (plusstrening)Kunnskap og engasjement Fortsatt utvikling i forståelsen av trener/foreldre rollen i sportenFortsatt utvikling av gruppeaktiviteter og evnen til å være i treningsfellesskap
Mengden 3.000-5.000m gjennomsnitt pr trening42-44 treningsuker pr år (tett på skoleåret)600 – 1.000 km pr år (12-15 km bygges opp til 20-25 km pr uke)Stevner og leirer Introduksjon av offisielle stevnerKonkurrere i mangfoldighet av disipliner og distanser med fokus på aerob utviklingStrategi for stevnedeltagelse: ca. 6 stevner halvårlig 3 under nivå, 2 på nivå og 1 over nivå LÅMØkvalifisering + LÅMØvest er hovedmålet for stevner Leir: det er 2x årlig leir i lokalområdet (3-4 dager)
Treningsmål: svømming Konsekvent videreutvikling av de 5 disipliner (inkludert streamline kicking under vannet)Konsekvent videreutvikling av start/vendingerMonitorering av groundskills/groundrulesMonitorering av fart varians og begynnende utholdenhet i bassengetMentale parametre Utvikle positiv holdning til seg selv, andre i sporten og klubbmiljøetFortsatt utvikling av selvtillit i sporten, konsentrasjonsevnen på treningBegynnende forståelse av sammenheng mellom innsats og prestasjon (læringsvilje/-evne)
Treningsmål: landtrening Fortsatt utvikling avbalanseøvelser (medisin- og swissball)koordineringsøvelserkroppsstyrkeøvelser (inkludert springøvelser)Monitorering av mobilitetstrening ved hver øktLivsstil Begynnende forståelse av «sport som livsstil»Forberede endringer ved pre-pubertetIntroduksjon til hverdags struktur og disiplin

Rekrutt Jenter ledes av én hovedtrener med 1-2 assistenter i vannet. Det forventes at man passer på sin trening og melder avbud når man er forhindret i å delta.

Hva skal man ha på og med til trening?

• Beinsparkplate og pullbouy
  • Snorkel og finner (zoomers)
  • Svømmebukse-/drakt, svømmebriller og badehette
  • En t-skjorte, løstsittende shorts og sportssko (innendørs)
  • En drikkeflaske
  • Bag (ryggsekk) og et nett som tåler vann

Treningstider

Det er 4 x trening i uken og det forventes stabilt fremmøte. Hvis man er forhindret eller man har problemer med å komme alle 4 ganger, skal man ta kontakt med treneren og se om det er mulig å få laget en avtale om treningsdeltagelsen. I tillegg til gruppens 4 x trening, vil de svømmerne som har ferdigheten og lysten til det, få tilbud om en 5. treningsøkt. Det kalles Pluss-trening og er en felles treningsøkt for jente- og guttegruppen. Pluss-trening kan ikke erstatte en av de 4 ordinære treningsøktene. Tilbud om Pluss-trening vil skje løpende gjennom sesongen og de første svømmerne vil få tilbud om Pluss-trening i løpet av august måned. Pluss-trening er introduksjon til morgentrening.

Karoline Auestad

Epost: karoline@stavangersvommeklubb.no