Elitegruppen er klubbens beste treningsgruppe og består av ca. 5-10 junior- og seniorsvømmere. For å være en del av denne gruppen må du ha høye ambisjoner og et sterkt ønske om å bli blant Norges beste svømmere med et internasjonalt sikte. Som svømmer på Elite treningsgruppen, må du gjennom din livsstil vise at du ønsker å nå langt.

Du prioriterer og tar valg i hverdagen mht. kosthold, utdannelse, restitusjon og søvn, som gjenspeiler at du er en seriøs elitesvømmer. Svømmerne på Elite treningsgruppen skal være et godt forbilde i forhold til klubbens yngre svømmere.

Målet for Elite treningsgruppen er til enhver tid å utvikle og optimalisere treningen med et internasjonalt perspektiv. Treningsplanleggingen og filosofien følger tankene i klubbens progresjonsmodell og sportsplan.

Konkurrere for å vinne Alder: 15 år pluss (det kan dispenseres for tidligere opprykk) 7. års trening plussÅrsplan = TRE syklusMotoriske læringsmål Motoriske ferdigheter har fokus på konkurransespesifikke aspekter, samtidig inkluderende skarp monitorering av de grunnleggende ferdigheter
Trening 10 x trening pr uke (morgentrening er en essensiell del av treningen) 120-150 min svømming + 30-60 min landtreningKunnskap og engasjement GAP analyse (mål og målsetninger) teknikk: aspekter til forbedring fysisk kapasitet: aspekter til forbedring taktiske aspekter: løpsdisponering mentale aspekter: trening og konkurranse helse, livsstil og personlighet
Mengden 6.000-8.000m gjennomsnitt pr trening48 treningsuker pr år2.500 – 3.000 km pr år (40-50 km bygges opp til 60-80 km pr uke)Stevner og leirer Stevnedeltagelse (internasjonal perspektivering) ca. 3-5 stevner pr syklus (3 syklus/årsplan) NM/NM junior (25m/50m) Kvalifisering: NSF lag + Internasjonalt mesterskap Høy spesialiseringsgrad i disiplin og distanserInitiere alle konkurranse modaliteter Før-, under- og etter konkurranse Leir: 3x årlig (2x 10-14 dager + 1x 6-8 dager)
Treningsmål: svømming Monitorer, utvikle og still høyere krav til svømmernes evner og ferdigheter i alle aspekter tekniske- og konkurranseferdigheter individualiser ferdigheter til “personlig stil” høy treningsmoral og disiplin inkluder konkurransespesifikk treningMentale parametre Fremme uavhengig beslutningstakingUtvikle evne til å trene i et lagmiljø og evne til å evaluere råd fra eksterne ressurserKonsolidere velutviklede, raffinerte og individualiserte mentale ferdigheter og rutinerFremme fokuseringsplaner og håndterings strategierFremme viljen til å vinne og konkurrere
Treningsmål: landtrening Fokus på vedlikehold og mulig forbedring av den fysiske kapasitet med det formål å maksimere yteevnen/prestasjonenLandtreningen kvantifiseres ift. temaer: styrketrening (integrert vekttrening) sirkeltrening (cardio basert trening) mobilitetstrening rehabiliteringstrening Gi hyppige profylaktiske (forebyggende)pauserLivsstil Støtte og øke kunnskapen om alle aspekter relatert til personlig selvtillit og selvverdStøtte og øke evnen til selv-monitoreringBygg opp og støtt best mulig med integrert supportnettverk/strukturInkluder en full integrert sports-, karriere- og livsplan (primært: eldre seniorsvømmere)

I Elitegruppene håndteres treningen av én hovedtrener. Det forventes at man passer på sin trening og melder avbud når man er forhindret i å delta.

Hva skal man ha på og med til trening?

• Beinsparksplate og pullbouy
  • Snorkel og finner (zoomers)
  • Fingerpadler og håndpadler
  • Svømmebukse-/drakt, svømmebriller og badehette
  • En t-skjorte, løstsittende shorts og sportssko (innendørs)
  • Strikk (Rubberband) og parachute
  • En drikkeflaske
  • Bag (ryggsekk) og et nett som tåler vann

Trening

Treningen tar utgangspunkt i 8-10 treningsøkter i uken (vurdering ift. aldersprogresjon og ferdighetsnivå). Det forventes deltagelse ved sportslige aktiviteter som mesterskap, invitasjonsstevner, treningsleirer, og det forventes at svømmeren støtter opp om sosiale arrangementer i klubben. Det kreves «proof of fitness» ved deltagelse i alle sportslige aktiviteter. Ved tvil er det sportssjefen som avgjør om en svømmer er klar for deltagelse i en sportslig aktivitet.

Henning Pryde

Epost: henning@stavangersvommeklubb.no