Videregående opplæring | Sel, Sjøløve og Delfin

Sel – kursnivå 5 | minste alder 6 år

Selkurset er Stavanger Svømmeklubbs femte nivå i svømmeopplæringen, og det første nivået i den videregående svømmeopplæringen. Kurset bygger videre på Selungen og kurset må være bestått før påmelding til Sel. Det vil si at barnet må kunne svømme minst 15 meter grovmotorisk crawl og rygg med rytmisk pusting på siden, før de starter på kursnivå 5.

Læringsmål: Barnet skal videreutvikle teknikkene i crawl og rygg, samt lære vendinger og stup.

Sjøløve – kursnivå 6 | minste alder 7 år

Sjøløve er Stavanger Svømmeklubbs sjette nivå i svømmeopplæringen, og det andre nivået i den videregående svømmeopplæringen. Kurset bygger videre på Sel, og dette kurset må være bestått ved påmelding til Sjøløve. Det vil si at barnet må kunne kunne svømme fire lengder uten pause, med god teknikk i crawl og ryggsvømming, samt kunne utføre saltovending og stup.

Læringsmål: Barnet skal lære brystteknikk og delfinbevegelse.

Delfin – kursnivå 7 | minste alder 7 år

Delfin er Stavanger Svømmeklubbs syvende nivå i svømmeopplæringen, og det tredje nivået i den videregående svømmeopplæringen. Kurset bygger videre på Sjøløve, og kurset må være bestått ved påmelding til Delfin. På Sjøløve har barnet fått erfaring med delfinbevegelsen, som kjennetegner både bryst og butterfly. På Delfin skal deltakerne få mer kjennskap med svømmeteknikkene i bryst og butterfly slik at de mestrer disse grovkoordinert. I tillegg repetisjon fra tidligere nivåer.

Læringsmål: Barnet skal kunne svømme bryst og butterfly grovkoordinert.