Baby- og småbarnssvømming

Mother and her nine month old baby boy at his first swimming lesson making selfie in the swimming pool. Smiling, enjoying water, making bubbles and looking at camera. Mother is holding him and helping him to swim.

Babysvømming

Stavanger Svømmeklubb tilbyr babysvømming for barn i alderen 0-2 år. Babysvømming er en vannaktivitet der foresatte deltar aktivt i bassenget. Aktiviteten er en lekaktivitet som vektlegger den nære kontakten mellom foresatte og det nye familiemedlemmet.

Hovedmålet med å delta på babysvømming er å lære babyen å være trygg over og under vann, samt oppøve selvstendighet i vann, uansett dybde og temperatur.

Stavanger Svømmeklubb tilbyr fire ulike babykurs

• Babysvømming 1 – for babyer fra 6 uker – 6 måneder.
  • Babysvømming 2 – for babyer fra 6 måneder-12 måneder, man bør ha deltatt på babysvømming 1 før man starter på dette nivået, men det er ikke et absolutt krav.
  • Babysvømming 1-2 år nybegynner – for babyer fra 12 måneder som ikke har deltatt på babysvømming tidligere.
  • Babysvømming 1-2 år videregående – for babyer fra 12 måneder som har deltatt på babysvømming tidligere.

Småbarnssvømming

Stavanger Svømmeklubb tilbyr småbarnssvømming for barn i alderen 2-5 år sammen med foresatte, på to nivåer, Duppe og Elias. All aktivitet som skjer i småbarnssvømmingen skal i størst mulig grad være basert på lek, sosialt samspill, glede og trivsel. Småbarnssvømming skal være en aktivitet som de foresatte gjør sammen med sine barn, og de foresatte skal fungere som et bindeledd mellom instruktøren og barna. Med dette som utgangspunkt vil både barn og foresatte lære å mestre ulike ferdigheter.

Læringsmål – nivå 1 | Duppe 2 – 5 år

• Dra seg langs bassengkanten.
  • Flyte på ryggen, med minimal støtte, foresatt/instruktør teller til 5 (5 sek.)
  • Dykke hele hodet under vann og hente en gjenstand med hendene.
  • Svømme en kroppslengde med benspark.
  • Hoppe uti – komme seg opp til overflaten – legge seg på ryggen for å hente luft og – komme seg tilbake til utgangspunktet, med minimal støtte.

Læringsmål – nivå 2 | Elias 3 – 5 år

• Flyte avslappet/kontrollert på mage og rygg.
  • Rotere fra rygg til mage.
  • Dykke ned og svømme mellom beina til en foresatt eller gjennom en synkering.
  • Fraspark fra kanten i linje/strak kropp.
  • Sittestup – gli i linje/strak kropp – svøm med crawlbenspark.
  • Henge i kanten – fraspark på ryggen med beinspark – rotere over på mage.
  • Hoppe/stupe uti – komme seg opp til overflaten – flyte på ryggen – rotere over på magen – komme seg til kanten – klatre opp på kanten.