Reisebrev fra Truls som har fått svømme stipend til University of Southern California

Det går utrolig bra i USA! Har vært her i litt over en måned og funnet meg godt tilrette. Jeg bor med de andre freshmen guttene på svømmelaget, og vi trives godt i 8 manns leiligheten vår. Vi tilbringer mye tid sammen i leiligheten og planlegger såkalte «familie middager» hvor vi kan spise sammen. Alle har unike timeplaner som gjør at lunsj er ganske spredt. Ernæring er viktig gjennom en hektisk hverdag og på rommet har vi kjøleskap, fryser og mikro, og i etasjen under leiligheten er det en kafeteria som er åpen så og si døgnet rundt.

truls wigdel usa california 4

Treningene er veldig intensive og det er sjeldent noe annet i lav intensitet sone enn innsvømmingen. Innsvømmingen er helt standard hver dag og er 400 + 6*50 @60 helt valgfritt. Kroppen og hodet er fit for fight og merker tydelig fremgang på treningene og i fitness level. Øktene i styrkerommet er intensive og alltid før svømmeøktene, grunnen for dette er å gjøre styrkeøktene overførbare til vannet. Det er en vanvittig lagmoral på treningene, og før hver økt holder henholdsvis guttelaget og jentelaget en liten pep talk styrt av kapteinene. Alle jobber hardt på treningene og holder hverandre ansvarlige for å gjøre ting ordentlig, alle er i rampelyset.

truls wigdel usa california 5

Det er ett vanvittig fokus på å bygge ett sterkt og solid lag. Vi har ofte team peps utenfor bassenget styrt av de 2 valgte kapteinene på guttelaget og laget er ekstremt inkluderende, kan sammenlignes med en familie som tar vare på hverandre. Den ene linjen i en av våre tekster «The trojan way» er «protect The team at all times», dette står veldig sentralt og håndheves ofte. Det er ingen individuelle på laget og alt gjøres sammen som ett lag, man blir holdt ansvarlig som ett lag og ikke som ett individ.

truls wigdel usa california 2

Jeg trives veldig godt her i LA og kan bekrefte utsagnet «everything is bigger in America». Fotball kampene er det villeste jeg har opplevd sportslig sett. Det er ett vanvittig liv og nasjonalisme knyttet til fotballen, stadion rommer hele 78 467 tilskuere! College idrett er stort her, og man får mye ressurser som en student-athlete. Hvert idrettslag har en personlig fysio og en personlig akademisk rådgiver knyttet til seg og som er tilgjengelige 24/7. Alt for å legge til rette for ekstraordinære akademiske og sportslige resultater.

Med vennlig hilsen,
Truls W