Niels-Jørgen Jørgensen ansatt som Sportssjef i Stavanger Svømmeklubb!

Stavanger Svømmeklubb er glade og stolte over å kunne presentere Niels-Jørgen Jørgensen (53) fra Danmark som Sportssjef fra 1. januar 2019. Niels-Jørgen er en av Danmarks mest erfarne elitetrenere og kommer fra KVIK Kastrup i København, hvor han har fungert som sjefstrener de siste 8 årene frem til 31. desember 2018.

Niels-Jørgen, født i Sønderjylland, hadde en aktiv karriere som svømmer både i klubb og på landslag, som ble avsluttet med studie/svømmeopphold på Tawson State University i Washington DC – US, hvor han var på scholarship.

Etter dette begynte han en lang trenerkarriere i både dansk og internasjonal svømming. I den forbindelse, og som supplement til diverse universitetsstudier, gjennomførte Niels-Jørgen en Diplomtrenerutdannelse på Syddansk Universitet fra 1996-99.

Niels-Jørgen var sjefstrener i AGF fra Aarhus i 21 år og har de siste 8 årene arbeidet som sjefstrener i KVIK Kastrup. Han har samtidig arbeidet som lærer og veileder på Institutt for Idrett på Universitetet i Aarhus i 5 år. Han har dessuten hatt ansvaret for Marselisborg Gymnasie – og Falkonergaardens Team Danmark trening i Aarhus og København. Niels-Jørgen har gjennom hele sin trenergjerning atskillige ganger vært uttatt som trener til EYOF, EMjr., EM og VM med det danske landslaget.

Niels-Jørgen er en av de mestvinnende klubbtrenere i Danmark, hvor KVIK Kastrup har ligget på topp-3 både på årgang-, junior- og seniorsvømming de siste årene. Hans svømmere har vunnet over 400 danske junior- og seniormesterskap, samt satt adskillelige danske junior-, senior- og nordiske rekorder.
På landslagsnivå og internasjonalt nivå har Niels-Jørgen i sin trenerkarriere hatt utallige svømmere til EYOF, EMjr. EM og VM. Hans svømmere har vært i finalene ved samtlige mesterskap og vunnet medaljer i EYOF, EMjr og EM.

Niels-Jørgen sier dette om å skulle startet som Sportssjef i Stavanger Svømmeklubb:
«Jeg gleder med virkelig stort til å bli en del av det nye, spennende og utfordrende prosjektet i Stavanger Svømmeklubb. Jeg vil gjøre mitt ytterste for at den nye felles svømmeklubben i Stavanger skal bli suksessrik. Det være seg flotte sportslige resultater, godt treningsmiljø, gode relasjoner mellom alle i klubben og en god sammenhengende kraft fra Talentutvikling frem mot den absolutte Elite. Jeg vil gå til oppgaven med ydmykhet og håper jeg kan leve opp til klubbens tillit.»

Niels-Jørgen starter i Stavanger Svømmeklubb i januar 2019 og kommer til å stå i spissen for konkurranseavdelingen hvor han skal skape en sterk kultur og team spirit blant våre trenere og svømmere. Han skal lede utarbeidelse og implementering av vår nye sportslige strategi- og handlingsplan, og ikke minst ta profesjonaliteten i klubben opp i Norgestoppen. Vi er sikre på at Niels-Jørgen kan bringe våre beste svømmere fra nasjonalt toppnivå til internasjonalt toppnivå samtidig som han evner og ønsker å jobbe hardt for å styrke hele vår konkurranseavdeling fra Hai til Elite. Dette er en unik utviklingsmulighet for både svømmere, trenere og klubb som vi alle ser frem til å ta del i!

Stavanger Svømmeklubb ønsker en svært kompetent Sportssjef velkommen på laget!

Pdf av press release kan lastes ned her.

Niels jorgen jorgensen ansatt som sportssjef i stavanger svommeklubb