Invitasjon til Skolesvømmestevnet 2018

Stavanger Svømme Club (SSC) har igjen gleden av å innby alle barne- og ungdomsskolene i Stavanger til årets skolesvømmestevne. Stevnet avvikles i Hundvåg Svømmehall på dagtid etter uttrykt ønske fra lærerne. Nytt av året er at vi også ønsker å invitere med skolene i Sola og Randaberg kommune til dette kjekke arrangementet (etter ønske fra flere skoler i disse kommunene).

Dato: Onsdag 14. mars 2018
Sted: Hundvåg Svømmehall
Stevnestart er kl. 11.30. Adgang til garderobe fra kl. 11.00. Varighet ca. 2-3 timer. Ingen påmeldingsavgift.

Ungdomsskolene starter før barneskolene. Det er 8 svømmere (+2 reserve) på hvert lag som svømmer 25m hver.

Barneskolene:
Det blir premiering for 1., 2., og 3. plass i alle klasser (5 til 7 klasse og skolelag) for jenter og gutter og i tillegg kommer vandrepokalkonkurransen for best skolelag for både jenter og gutter.
Har dere problemer med å fulle opp lagene er det ok at 4 klassinger stiller på skolelaget.

Ungdomsskolene:
Ungdomsskolene skal kun stille med miksede lag med minimum 3 av hvert kjønn pr. lag. Hver skole kan stille med flere lag, og det blir premiering for 1., 2., og 3. plass.

Startprosedyre vil bli vist før stevnet. Lagledermøte avholdes kl. 11.05 i møterommet. Ved grov tjuvstart vil resultat bli tillagt 5 sek.

Skolen bes fylle ut påmeldingsskjema og sende dette til: oyvind@stavangersvommeclub.no – senest fredag 9. mars 2018 (Navnelistene trenger ikke returneres sammen med påmelding, den er kun for skolens egen oversikt) Skolene vil motta bekreftelse på at påmeldingen er registrert og lister over heatoppsett vil bli sendt skolene ca. 2 dager før stevnet.

Evt. spørsmål kan rettes til stevneleder Øyvind Sigvaldsen på e-mail eller på mobil 99 21 60 85

Vi vil invitere de lokale avisene til å dekke resultater og ta bilder under stevnet. Resultatene vil også bli distribuert via skolekontoret samt lagt ut på SSC sin hjemmeside: http://www.stavangersvommeclub.no

Vi oppfordrer alle skolene til å stille opp og være med å skape en spennende konkurranse! Et stevne som dette virker stimulerende og positivt på elevenes lagfølelse, og bedre/høyere stemning enn under skolesvømmestevnet er det vanskelig å finne!

Vel møtt!

Last ned påmeldingsskjema her.

Skolesvømmestevnet – kort historikk

Skolesvommestevne gamlingen 1970

Stavanger Svømme Club arrangerte for første gang skolesvømmestevnet i 1932 i Strømvig bad, hvor konkurransene var åpne både for folkeskoler, middelskoler, gymnasier og tekniske skoler.

Skolesvømmestevnet har siden vært avviklet hvert år i regi av SSC, med unntak av krigsårene, samt 1952 grunnet værforholdene og 1963 grunnet uenighet med skolemyndighetene. Fram til 1955 ble stevnet avviklet over to konkurransedager både med enkeltøvelser og lagsvømminger, fra 1956 med en konkurransedag som lagsvømminger på 8 x 25 m for de tre eldste klassetrinnene i folkeskolen, og som skolemesterskap for folkeskolene og de videregående skolene.

Siden alle byens svømmeanlegg – Badedammen, Strømvik bad og St. Svithun skolebasseng – lå i østre bydel, ble skolesvømmestevnene dominert av elever fra skolene i denne bydelen.

Med åpning av Stavanger Svømmestadion – Gamlingen, skolebassengene i de nye bydelene, og ikke minst etter åpningen av Stavanger Svømmehall, Hetlandshallen og Tastahallen, har de årlige klasse- og skolevinnerne kommet fra alle bydeler.

Skolestevnet ble inntil for få år siden avviklet en ettermiddag for guttene og en ettermiddag for jentene, men er i dag samlet i ett stevne i skoletiden.

Under Skolesvømmestevnet 2017 koste over 450 barn og voksne seg i Hundvåg Svømmehall. Bildet over er fra Stavanger Svømme Clubs Skolesvømmestevne som ble avholdt på gamlingen i 1970.

ssc skolesvommestevnet 2017