Henning Pryde ansatt som elitetrener i Stavanger Svømmeklubb

Stavanger Svømmeklubb er glade og stolte over å kunne presentere Henning Pryde (29) fra Stavanger som ny elitetrener fra sesongen 2021/2022. Henning kommer fra en fulltidsstilling som elitetrener i Bergen Vest Svømmeklubb.

Henning har hatt en aktiv karriere som både svømmer, instruktør og trener i tidligere Stavanger Svømme Club. I perioden 2013 og frem til dags dato har han jobbet som gruppetrener, hovedtrener og sist som elitetrener i Vestkantsvømmerne, nå Bergen Vest Svømmeklubb, etter sammenslåing med Bergen Svømme- og Livredningsklubb 2. november 2020. Foruten om dette har Henning jobbet som svømmelærer/-trener ved toppidrettslinjen ved Amalie Skram videregående skole, i tillegg til å være ansvarlig trener for Regionslag Vest i regi av Norges Svømmeforbund.

Henning har en bachelorutdannelse i idrett/kroppsøving fra Høgskolen på Vestlandet, trener 3 utdannelse fra Norges Svømmeforbund og topptrener 2 fra NTNU/Olympiatoppen, i tillegg til ulike kurs fra Olympiatoppen og Norges idrettshøgskole.

Henning sier dette om å skulle starte som trener i Stavanger Svømmeklubb:

Det er en stor glede for meg å komme hjem og få muligheten til å være med på laget i Stavanger Svømmeklubb. Jeg ser virkelig frem til å bli kjent med alle motiverte utøvere, engasjerte foreldre og dyktige kollegaer i Stavanger. Jeg gleder meg til å bidra til at vi sammen kan fortsette å utvikle klubben til det beste for alle involverte. Vi sees!

Stavanger Svømmeklubb er stolte av å få Henning med på laget. Henning har tatt store steg i utviklingen som trener og har gode resultater å vise til fra sin tid i Vestkantsvømmerne/Bergen Vest Svømmeklubb. Klubben har stor tro på at Henning vil videreføre det gode arbeidet med å utvikle morgendagens toppsvømmere i Stavanger Svømmeklubb i samarbeid med klubbens øvrige trenerteam. Ikke minst er det hyggelig å få en av våre egne «byaser» tilbake til Stavanger som klubben vil ha stor glede over i årene som kommer.

Henning starter i Stavanger Svømmeklubb mandag 2. august og vil ha hovedansvaret for gruppen Elite 1. På samme tid vil Finn Zachariassen tiltre rollen som Sportssjef i 100% og med det følge opp alle grupper i klubben. For å sikre en god start og overgang til ny trener for svømmerne i Elite 1, vil Finn, Henning og Ivar Flaten (Elite 2) ha et tett samarbeid slik at den enkelte svømmer og gruppen som helhet blir ivaretatt.

Stavanger Svømmeklubb ønsker en kompetent trener velkommen på laget!

Styret

Henning_Pryde_ansatt_elitetrener_stavanger_svomme_klubb