Dette er en skam og veldig trist for Stavanger som by.

Dette er en skam og veldig trist for Stavanger som by. Alle forbildene reiser herifra!

Tilstanden på bassengene som vi kan tilby konkurranseidrettsutøvere innen svømming, stup og vannpolo i Stavanger kommune er uakseptable og vi er til enhver tid sårbare for stengte haller som resultat av manglende vedlikehold. Vi har utøvere som har klart å hevde seg på topp innen sin idrett på tross av at de trener under ikke-optimale forhold. Løsningen har vært å sende dem avgårde på kostbare leire utenfor Stavanger. Det er foreldre og klubber som tar denne regningen! Ja det kommer to nye 25 meters basseng og ja det hjelper litt, men disse kan ikke brukes av alle de berørte gruppene. Og det betyr fremdeles at byens beste svømmere ikke får trene i den bassenglengden som de konkurrerer i. Det er som om Viking ble bedt om å trene på halve banen og at man samtidig forventet at de skulle prestere bedre enn dem som trener på en Viking stadion!

Enda verre står det til mht opplæringsbasseng. Vi har over 40 barne og ungdomsskoler i Stavanger kommune men bare 7 opplæringsbasseng. Enkelte av disse blir også stadig vekk stengt pga legionella, dårlig vedlikeholdt utstyr osv. Kommunen foreslår å stenge 3 opplæringsbasseng i år. Er dette i det hele tatt forsvarlig politikk for Stavanger som by? Betyr dette at byens politikere mener det er uviktig å kunne svømme i en by som er omgitt av vann? Foreldrene i Stavanger mener ikke det samme! Svømmeklubbene opplever stor pågang etter svømmekurs og det er kun hallsituasjonen som begrenser tilbudet.

Eg e frustrert!

Christin Svensen